czwartek, 26 września 2013

Właściwe ustawienie fotela to nie tylko element egzaminu na prawo jazdy

Właściwa pozycja za kierownicą to nie tylko wymóg egzaminu na prawo jazdy.

Zimny łokieć lub ekierka, jednoręki bandyta, mydełko Fa (pchanie kierownicy zamiast jej ciągnięcia) - sposobów na jazdę jest wiele, ale żaden z nich nie jest prawidłowy. Ani bezpieczny. Można wręcz powiedzieć, że jazda na zimny łokieć jest jak papierosy.

Co ciekawe, celują w tym kierowcy, albo bardzo młodzi wiekiem, albo tacy, którzy za kółkiem czują się zbyt pewnie. Najwyraźniej, wychodząc z założenia, że odprężona pozycja jest mniej męcząca, zanadto odchylają oparcie fotela. Niektórzy do tego stopnia, że oglądają świat przez boczną... tylną szybę.

Właściwa pozycja za kierownicą - banał?

Gdy:  Siedzisz zbyt blisko kierownicy
Grozi Ci: Brak możliwości szybkiej reakcji - łokcie kolidują z tułowiem, punkt oparcia ciała przeniesiony częściowo na kierownicę, którą przez to trudniej obracać, oraz "nokaut" w razie wypadku czołową poduszką gazową wybuchającą zbyt blisko twarzy

Gdy: Siedzisz za daleko
Grozi Ci: Utrudnione obracanie kierownicą, której wieniec w tej pozycji zbyt łatwo może się wyślizgnąć, brak precyzji w operowaniu pedałem sprzęgła i hamulca; niemożność wystarczająco mocnego wciśnięcia pedału podczas hamowania awaryjnego, w razie zderzenia czołowego realne ryzyko złamania prawej kości udowej, stawu biodrowego i miednicy (skutek naciskania pedału hamulca nogą wyprostowaną w kolanie)

Gdy: Masz zbyt luźny, źle wyregulowany pas bezpieczeństwa
Grozi Ci: Ryzyko złamania żeber, obojczyka, obrażenia wewnętrzne jamy brzusznej, wyślizgnięcie się spod pasa, przecięcie tętnicy szyjnej, uderzenie w kierownicę siłą niewiele mniejszą od tej, jaka towarzyszy uderzeniu bez zapiętego pasa

Gdy: Masz zbyt nisko ustawiony zagłówek
Grozi Ci: Ryzyko ciężkiego urazu odcinka szyjnego (włącznie ze złamaniem kręgów) kręgosłupa wskutek najechania od tyłu przez inne auto (szczególnie niebezpieczne i przez lata niedoceniane uderzenia typu whiplash- smagnięcie biczem)

Przygotuj się do jazdy

Właściwa pozycja za kierownicą ma przede wszystkim zapewnić Ci bezpieczeństwo.
Właściwe ustawienie fotela i kierownicy zajmuje dosłownie kilkadziesiąt sekund!
  1. Przesuń fotel tak, aby twoja lewa noga pozostała lekko zgięta w kolanie po wciśnięciu do końca pedału sprzęgła. W autach z automatyczną skrzynią biegów - po położeniu całej stopy na podłodze obok pedału hamulca.
  2. Poszukaj optymalnej dla siebie wysokości siedziska fotela. Masz tutaj sporą dowolność, ale unikaj skrajności.
  3. Wyreguluj kąt pochylenia oparcia fotela do takiej pozycji, by dotknąć szczytu kierownicy przegubem wyprostowanej ręki, bez odrywania pleców od oparcia fotela.
  4. Jeżeli wciąż czujesz dyskomfort, masz np. wrażenie, że pedały znajdują się za blisko, a kierownica zbyt daleko, użyj regulacji osiowej kierownicy. Niektóre samochody mają więcej możliwości regulacji, np. podparcia lędźwiowego odcinka kręgosłupa, podparcia ud - warto z nich skorzystać.
  5. Wyreguluj zagłówek, tak by znajdował się na wysokości szczytu głowy.
  6. Dopiero teraz ustaw wszystkie lusterka.
  7. Zapnij pas. Skoryguj górny punkt jego mocowania, tak by znalazł się w połowie szerokości obojczyka. Dociągnij pas, żeby ściśle przylegał.
  8. Podczas jazdy zawsze staraj się trzymać kierownicę oburącz, układając dłonie w pozycji za piętnaście trzecia lub za dziesięć druga.

Na temat


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz